Vorige: Volgende:
PERS BERICHT

J. Walter Thompson Amsterdam houdt met The Next Rembrandt de Nederlandse eer hoog bij het ‘Wereldkampioenschap van de Reclame’.

Geschreven door J. Walter Thompson Amsterdam op Juni 23 2016 - 3 min. leestijd

Het Nederlandse Bureau van het Jaar wint twee Grand Prix - de hoogste prijs in marketing en reclame - voor het ING-project tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity.

The Next Rembrandt is het meest besproken project van 2016 waarin kunstmatige intelligentie en creativiteit elkaar ontmoeten. Een groep van kunsthistorici, onderzoekers, data wetenschappers en ingenieurs zijn, onder leiding van J. Walter Thompson Amsterdam voor klant ING en technische partner Microsoft, 18 maanden lang een controversiële uitdaging aangegaan: hoe je een machine/computer kunt leren denken, handelen en verven zoals Rembrandt.

Het resultaat is The Next Rembrandt - een 3D-geprint schilderij, uitsluitend gemaakt van de data uit het werk van Rembrandt. Het schilderij bestaat uit meer dan 148 miljoen pixels en is gemaakt met behulp van deep learning algoritmen en gezichtsherkenningstechnieken, gebaseerd op 168.263 schilderij fragmenten uit de collectie van Rembrandt. De Meester van Licht en Schaduw werd weer tot leven gebracht om nog één schilderij te maken. Alleen deze keer is data de schilder en de technologie de kwast.


The Next Rembrandt heeft tot nu toe in totaal vijftien Cannes Lions gewonnen. Daarmee is J. Walter Thompson Amsterdam het enige Nederlandse bureau dat de prestigieuze prijs, in veelvoud, gewonnen heeft. Het bureau mocht gisteravond 2 Grand Prix in ontvangst nemen, voor Cyber en Creative Data, en won daarnaast een Innovation Lion, drie zilveren Lions (één voor Cyber en twee voor Creative Data) en een Bronzen Lion voor Creative Data. Waarmee het totaal op 15 Lions werd gebracht.

 
Bas Korsten, Executive Creative Director J. Walter Thompson Amsterdam:

"Ik denk dat de reden waarom The Next Rembrandt zoveel wint, is omdat het de vragen vertegenwoordigt die op dit moment in de industrie leven: 'Waar eindigen computers en begint menselijkheid?’ En 'Moet je een ziel hebben, om een ziel te kunnen raken?’ Vragen over kunstmatige intelligentie en creativiteit. En in dit geval misschien wel de hoogste vorm van creativiteit: kunst"
 

Tjitske Benedictus, Hoofd Sponsoring bij ING:

"We voelen ons vereerd om deze prijzen te winnen. ING zoekt voortdurend naar innovatieve oplossingen, zodat onze klanten voorop kunnen lopen, zowel zakelijk als privé. Dit project gaat om het samenbrengen van ons innovatieve karakater en een van onze belangrijkste sponsorships, namelijk die van Nederlandse kunst en cultuur. We willen technologie relevant maken en meer leren over een van Nederlands grootste schilders aller tijden: Rembrandt"
 
 

Ron Augustus, directeur SMB Markten, Microsoft:

"Dit project illustreert de kunst van wat er mogelijk is met intelligente data. Data is de nieuwe elektriciteit, het heeft een enorm potentieel om mensen en organisaties te helpen om meer te bereiken. We zijn erg trots om als technologie partner deel te kunnen maken van The Next Rembrandt en wij feliciteren het team met hun erkenning op het prestigieuze Cannes Lions Awards Festival."
 
 

Het project is sinds haar lancerin geroemd over de hele wereld, met nu al meer dan 1.400 artikelen in de pers, zoals ook in The GuardianThe TelegraphNPRThe New YorkerTechCrunchFast Company en de Wall Street Journal,. Zo ook zijn er meer dan 1.8 miljard media impressies bereikt in de eerste maand na de onthulling van The Next Rembrandt.


Hieronder de ‘prijslijst’ van het project tot nu toe.

 

ING - The Next Rembrandt:

Grand Prix

  • Creative Data A10. Creative Data Collection & Research
  • Cyber A08. Financial Products & Services
     

Innovation Lion

  • Innovation A02. Creative Innovation
     

Gold

  • Outdoor F05. Digital Poster Craft
  • Outdoor D04. Live Advertising & Events
  • Digital Craft D03. Data Visualisation new
     

Silver

  • Design C04. Data Visualisation
  • Creative Data A01. Creative Data Enhancement
  • Creative Data A04. Data Storytelling
  • Direct D01. Use of Data
  • Promo & Activation D02. Sponsorship & Partnership
  • Cyber A11. Corporate Image
     

Bronze

  • Creative Data A05. Data Visualisation
  • Digital Craft E04. Innovative Use of Technology
  • Digital Craft D02. Data Storytelling new
     

Shortlist

  • Creative Data A06. Data-Technology
  • Digital Craft E05. Technological Achievement in Digital Craft
  • Cyber H01. Integrated Multi-Platform Campaign
  • Direct A08. Financial Products & Services
  • Direct B04. Use of Ambient Media: Large Scale
  • Cyber D04. Other Video
  • Cyber G02. Spatial Tech
     
  • Het Parool - The Full Story:
  •  

Bronze

  • Outdoor E01
     

Shortlist

  • Outdoor F02
  • Outdoor F02
  • Outdoor F02

Geschreven door
  • J. Walter Thompson Amsterdam

Volgende artikel