Vorige: Volgende:
Campagne

The Next Rembrandt

Kunnen technologie en data een van de grootste schilders aller tijden weer tot leven wekken?
Lees meer
Campagne

The Next Rembrandt

De Meester van Schaduw en Licht weer tot leven wekken om één laatste portret te creëren. Alleen deze keer is data de schilder en technologie het penseel.

De Next Rembrandt is gecreëerd om de innovatiegeest van ING voelbaar te maken in hun sponsorschap van Nederlandse kunst en cultuur. En om een wereldwijde discussie te ontketenen over de mogelijkheden van data en technologie.

  • ING

  • Campagne

  • Bankwezen

  • Apr 2016

01.

Idee

The Next Rembrandt vervaagt de grens tussen kunst en technologie door een schilderij in 3D te printen, op basis van data uit Rembrandts oeuvre. Het schilderij werd gecreëerd door middel van ‘deep learning algorithmes’ en ‘facial recognition’ technieken.

02.

Hoe hebben we dat gedaan?

1. Data verzamelen

Om het artistieke DNA van Rembrandt te destilleren hebben we een uitgebreide database van al zijn schilderijen gebouwd zodat dit pixel voor pixel geanalyseerd kon worden.

  

2. Het onderwerp bepalen

Data van Rembrandts oeuvre leidde de weg naar het onderwerp van het schilderij.

  

3. De features genereren

Er werd een software systeem ontwikkeld om de stijl van Rembrandt te begrijpen en om nieuwe features te genereren.

  

4. Het tot leven brengen

Toen het 2D beeld compleet was, werd een hoogtekaart ontwikkeld om de penseelstreken van Rembrandt na te bootsen.

The four-minute launch film lets you dive deeper into the process that created The Next Rembrandt, and the story behind this unique painting is explained in full detail on www.nextrembrandt.com

03.

De Onthulling

De Next Rembrandt werd onthuld voor een volle zaal in Amsterdam, op 5 april 2016. Experts, de pers, en algemeen publiek waren uitgenodigd om zich in het debat te mengen over de mogelijkheden van data en technologie.

04.

Eerste Resultaten

The Next Rembrandt werd druk besproken, over de hele wereld. Alle meest vooraanstaande nieuwskanalen en blogs berichtte over de vervagende grenzen tussen technologie en menselijkheid.

Volgende project