Vorige: Volgende:
Campagne

The Rembrandt Tutorials

Leer schilderen van de Oude Meester zelf.
Lees meer
Campagne

The Rembrandt Tutorials

Leer schilderen van de Oude Meester zelf.

  • ING

  • Campagne

  • Bankwezen

  • Feb 2019

Uitdaging

Als innovatieve bank en grootste culturele sponsor van Nederland, kwam ING al eerder met projecten als Love Beats Money en The Next Rembrandt. Maar hoe kunnen we aan heel Nederland laten zien dat ING zo’n grote culturele sponsor is? Kunnen we de volgende stap ook waarmaken en Rembrandt’s schildertechnieken en échte stem tot leven wekken?

Inspiratie

In 2019 – het Rembrandtjaar – vieren we het 350 jarig bestaan van de grote meester. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum wilde ING de nalatenschap van Rembrandt vieren. Wat veel mensen niet weten, is dat Rembrandt niet alleen schilder was, maar ook een toegewijde leraardie heeft bijgedragen aan een nieuwe generatie Nederlandse meesterschilders.

Creatieve Oplossing

Met de Rembrandt Tutorials helpen we iedereen om te leren schilderen als de Oude Meester. We hebben Rembrandt tot leven gewekt in de vorm van een leraar, een letterlijke meester die een moderne generatie schilders zijn wereldberoemde schildervaardigheden aanleert. Door Rembrandt’s oude geschriften en dagboekaantekeningen te analyseren en de mogelijkheden van moderne techniek hebben we een stem van Rembrandt kunnen creeëren, die les geeft net als al die jaren geleden.


Dit project is gerealiseerd door groep experts, die stemtechnologie, data-onderzoek naar de eigenschappen van Rembrandt als persoon en gegevens over de Nederlandse taal van vroeger, hebben gebruikt om de schildertechnieken, de persoonlijkheid, de taal en de toon van de Nederlandse meester te reconstrueren. De resultaten worden aan het publiek gepresenteerd in 'The Rembrandt Tutorials', verteld door de beroemde schilder zelf, met zijn eigen stem!

Inspirerende groei

Op het moment dat we de reconstructie van de stem van Rembrandt introduceerden aan de wereld, was de top of mind merkbekendheid van ING op het hoogste niveau. En nog belangrijker: de Rembrandt Tutorials zijn er in geslaagd om ING als belangrijke culturele sponsor neer te zetten. Na de campagne vindt de helft van de Nederlanders het goed dat ING culturele initiatieven sponsort. De Rembrandt Tutorials zijn nog steeds te bekijken op www.ing.nl/rembrandt

Volgende project