Vorige: Volgende:
Crossmedia

Wat gaat het worden?

De wens van een bank om Nederlanders en hun geliefde nationale elftal nog dichter bij elkaar te brengen.
Lees meer
Crossmedia

Wat gaat het worden?

Als het om het Nederlands elftal gaat, heeft Nederland 17 miljoen coaches. Als het er niet meer zijn. Hoe gebruik je al deze kennis en verenig je het land in zijn liefde voor voetbal? Als bank?

ING Bank is de bank van Nederland. Behalve de kleur oranje, deelt de bank ook de liefde voor voetbal met Nederland. Dat is waarom de sponsoring van het Nederlands elftal een logische stap is voor ING. Voor de Wereldkampioenschappen in Brazilië van 2014 wilden we de voetbalgekke Nederlanders nog dichter bij hun geliefde team en sport brengen.

  • ING

  • Crossmedia

  • Bankwezen

  • Mei 2014

01.

Idee

We hebben een campagne gebouwd rond die ene simpele vraag die op iedereens lippen brandt vóór en tijdens het kampioenschap: ‘Wat gaat het worden?’ Zo ontstaat een digitale WK-campagne met de grootste online voetbalpool van Nederland als hart, waar iedereen alle wedstrijden van het Wereldkampioenschap kan voorspellen.

02.

Online Pool

Het hart van de campagne wordt gevormd door de grootste voetbalpool van Nederland. Mensen kunnen via hun laptop, tablet en mobiel hun voorspellingen delen voor alle WK-wedstrijden. Ook kunnen ze subpools vormen met hun vrienden en collega’s om onderling uit te vechten wie telkens het beste antwoord heeft op de vraag: ‘Wat gaat het worden?’. De uit de pool verkregen data worden vervolgens gebruikt om de campagne verder op te bouwen.

03.

Campagne

In verschillende media worden mensen uitgenodigd om hun voorspellingen te delen op www.watgaathetworden.nl, via hun laptop, tablet of mobiel. Om de data van de voetbalpool tot leven te brengen, organiseerden we een mini-wereldkampioenschap in een favela in Rio, met 32 kinderen die ieder één van de deelnemende landen vertegenwoordigen. De kinderen speelden in totaal meer dan 500 matches. Twee uur vóór uitzending van elke WK-wedstrijd verzamelden we de voorspellingen van Nederland voor die specifieke wedstrijd. Vervolgens lieten we in tv-commercials een stukje zien van één van wedstrijden van de kinderen, die eindigt in de meest voorspelde uitslag.

 

Op deze manier kwam iedereen in Nederland vlak voor de aftrap de voorspelling van Nederland te weten. Daarnaast plaatste het AD de dag na de wedstrijd een uitgebreide analyse van de verschillende voorspellingen. Waren vrouwen betere voorspellers dan mannen? Jonger beter dan ouder? Welk deel van het land was het meest optimistisch? Dit zorgde elke dag voor levendige discussies rond die ene vraag: ‘Wat gaat het worden?’. Zeker omdat mensen elke dag tot twee uur voor de wedstrijd hun voorspelling konden aanpassen. 

04.

Resultaten

De belangrijke waarde in het tracking-onderzoek 'ING Bank is de bank voor alle Nederlanders' nam significant toe tijdens de campagne. Ook de positie van de ING als de modernste bank van Nederland kwam sterk naar voren. De conclusie van ING, mede op basis van de mooie cijfers: het tot leven brengen van data in real time als hart van de grootste campagne van het jaar smaakt naar meer.

Volgende project